Alla inlägg den 7 juni 2009

...

Av Annsofie - 7 juni 2009 17:21

Äntligen kommer älsklingen hem snart... Lillskruttan har varit helt hopplös idag... Man känner sig så hjälplös när man har provat allt... matat... bytt blöja... vyschat... dansat... sjungit mm mm mm men ändå så gallskriker hon hysteriskt! Värk i magen och en dos övertrötthet kan inte vara det roligaste för en så söt liten krabat! (eller för en trött mamma)

Å så blir man själv så ledsen när man inte kan förstå vad hon vill så att man kan göra henne glad igen! :(


Älskar dig lillskruttan min!!!

Av Annsofie - 7 juni 2009 11:17

Har ju lovat att skriva lite om dagen (kvällen/natten) då Vilda bestämde sig för att komma ut till oss... Men som jag skrivit tidigare så är det inte sådär supermycket att berätta... allt gick ju så fort! :)


Tisdagen den 25/5 var vi ute på midda hos mamma och pappa i Njurunda... hade småmolande värk till och från hela kvällen men inte så man reagerade så mycket på att nått kanske kunde vara på g.

Under natten ökade molvärken till var 30 minut så det blev inte så värst mycket sömn den kvällen.

På morgonen ringde jag till förlossningen för att rådfråga lite och dom tyckte jag kunde komma upp en sväng så jag ringde hem Henke ifrån jobbet och så for vi upp! :)

Väl på förlossningen fick jag prata med en supertrevlig barnmorska och så tog dom CTG... Lillhjärtat var lite stressat så vi kom överrens om att jag skulle komma tillbaka kl 21 och få mig en sovdos så att både jag och lillbäsen fick samla krafterna!

Vi for hem för att packa iordning lite och strax före kl 20 kände jag att jag inte klarade av värken nå mer så vi for in igen...

Vi kom in precis i skiftbytet och fick träffa världens snällaste barnmorska, som lite senare visade sig vara den barnmorska som skulle hjälpa oss föda fram tilla Vilda.

Hon frågade om dom på morgonen när jag var inne hade kollat om jag hade öppnat mig något men det hade dom ju inte gjort så då ville hon börja med att kolla det och så utbrast hon glatt att jag minsann var öppen 5 cm redan!!!! Snacka om att vi blev chockade!

Fick flytta tvärs över korridoren till en förlossningssal och jag hoppade genast in i badkaren... OMG va underbart! :)

Skulle även prova använda lustgas men klarade bara av 3 ggr sen gav jag upp... fy fasiken va äckligt... Blev illamående och så lucktade det så illa... Varför kan dom inte "doftsätta" lustgasen men nått gottigt? :)

Klev ur badkaret och begav mig in till själva salen och kröp ner i sängen och eftersom jag inte pallade lustgasen bestämde jag mig för att jag ville ha Epidural så dom kallade på läkaren.

Medans vi väntade på att han skulle dyka upp ville barnmorskan kolla om jag hade öppnat mig nå mer... å lika glatt som tidigare meddelade hon mig att jag var öppen 7cm.

När han väl var på plats och skulle lägga Epidularen kom första krystvärken och efter 15 minuter när allt var klart kollade barnmorskan åter igen om jag hade öppnat mig nå mer och fick då beskedet att jag var helt öppen... Vilket innebar att jag inte fick nån användning av Epiduralen eftersom det skulle ta ca 20 minuter för den att börja värka fullt ut... fick dock känna av "provsprutan" han hade laggt! :)

22 minuter senare dvs 01:07 kikade lillprinsessan ut och både Henke och barnmorskorna kramade om mig och så fick jag underverket upplaggd på bröstet... Tårarna rann på både Henke och mig och det var verkligen den lyckligaste dagen i vårat liv! Hon var sååå perfekt och jag frågade Henke vad det blev för nått... och han svarade att det blev en liten Vilda! :P


Vi låg kvar på förlossningen 6 timmar... jag blev sydd och fick mig en spruta för att byta min blodgrupp eftersom lillskruttan inte hade fått samma blodgrupp som mig och kl 8 begav vi oss iväg till Vårdhotellet. Käkade lite frukost och vilade lite och medans Henke for hem och matade katterna kom pappa en sväng och hälsade på! :)

Sen kl 14 begav vi oss hemöver...


Hela förlossningen gick verkligen superfort men när man väl ligger där känns varje sekund som en hel timme... När jag vid utskrivningen fick kopia på min journal insåg man hur attans fort allt gick.

Så här såg allt ut tidsmässigt...


20:50 Inskrivning... öppen 5 cm

21:00 CTG inledd

21:25 CTG avslutad

21:30 Flyttar över till förlossnignssal och hoppas i badet

22:00 Kliver upp ur badet

22:30 Narkosjouren kontaktas

22:55 Vattnet går... öppen 7cm

23:20 Epidural lägges

00:45 Krystvärkar

01:07 Lillskruttan kikar ut


Så... det var våran berättelse det... Blev lite längre än jag hade tänkt mig... :)


Ovido - Quiz & Flashcards